Dva mexičtí performeři Coco Fusco a Guillermo Gómez-Peňa se v roce 2010 oblékli do kroje, nechali se zamknout do klece a na ni umístili nápis „Dva do­po­sud neobjevení američtí indiáni“. Dě­la­li si tak legraci z toho, jaký byl dřív přís­tup kolonizátorů a také z toho, jak dnes pořád každý turista volá po tom, aby viděl něco jedinečného, echt domorodého. Zadejte si je na YouTube, jestli najdete čas, je to docela legrace. Největší ironií celé akce ale nakonec bylo její vyznění, kdy si většina návštěvníků performance stěžovala, že to bylo málo autentické a připadali si do­konce podvedení, když zjistili, že ti pos­lední dva členové výjimečného et­nika byli obyčejní Mexičani! Takže ce­lou performanci návštěvníci sežrali i s na­­vi­jákem tak moc, že je nakonec štva­lo, že jim někdo prozradil skutečnost. Tu posedlost „divokostí“, „obje­vi­tel­stvím“ a „unikátností“ má tolik li­dí zažranou pod kůží, že když někde skutečnost neodpovídá jejich představám, začnou kritizovat rozvoj – ať je způsobený čím­ko­li, třeba i turis­mem. Pro různé televize jsem natočil celkem dost cestopisných filmů a můžu vám říct, že jsem mnohokrát čelil debatám zadavatelů a producentů, že to mám málo „domorodé“, málo „divoké“. Mohl jsem se tlouct do hlavy, jak jsem chtěl, že místní „lidojedi“ už dávno nosí rifle a digitálky. Že jejich současné tan­co­vá­ní kolem ohně se mnohem víc po­do­bá divočejšímu mejdanu než ha­lu­ci­no­gen­­ním magoriádám, jak si je před­sta­vu­jí čtenáři kolo­niálních rodokapsů. Zá­bě­ry, které jsme natočili ve skan­se­nech a na tu­ris­tic­kých představeních, jsem pak často musel do sestřihu do­pl­nit. Ales­­poň jsem si pokaždé prosadil, že řek­neme, jak to je – tedy že přiz­ná­me, že se díváme na kulturní vystoupení a ne­budeme tvrdit, že to je běžná sku­teč­nost. Jen pro ilustraci nabízím pár poznámek o vývoji v „rozvojovém“ svě­tě: v Mongolsku byl systém mobilní ko­mu­nikace GSM zaveden dříve než u nás (v roce 1996 jsem valil bulvy na bill­bo­ardy, kde byli kočovníci nabádáni k ná­ku­pu malých mobilů, zatímco u nás by­lo ještě pořád možné sem tam vidět kuf­ří­kový NMT „mobil“) a v Keni místní Ma­sa­jové posílají peníze mobilem mi­ni­mál­ně dva roky, kdežto u nás se to te­prve chys­tá (nemluvím o mobilním ban­kov­­nictví, ale o přímém odesílání pe­něz rovnou telefonem). Přitom spou­sta lid­­í pořád trvá na umě­lém udržování de­sít­ky let starých představ. Jako by všich­­ni chtěli, aby se cestovalo stejně, ja­­ko když Dočolomanský coby detektiv Nick Carter přijel řešit záhadu ne­na­ve­če­ře­­né masožravé Adély převlečený za stra­­ko­nického dudáka.| Před pár lety v Ekvádoru mi jeden chlapík vyprávěl o tom, jaké to bylo, když na rovníku ještě nebylo tolik atrakcí v souvislosti s tím, že jde o rovník. Na druhou stranu mi pak dvě turistky z Evropy vyprávěly o tom, jak je štve, že nejsou autobusy k Mitad del Mundo správně označené, a že tedy spojení na rovník musí složitě hledat. Na Galapágách mi místní obyvatelé popisovali, jak teď nic nestojí za nic, všude jsou samí turisté, a přitom nostalgicky vzpomínali, jak před dva­ce­ti lety nikde nikdo nebyl. Zasnil jsem se spo­lu s nimi a představoval si to nád­her­né souostroví v dobách Darwina, ba ješ­tě i v době výzkumů Tho­ra Hey­er­dah­la! Ale pak, jak řeč po­kra­čovala dál, milí chlapíci se roz­po­ví­da­li, jak pořád zdražují, když za to jsou náv­štěvníci ochotní zaplatit, a jak pra­cu­jí právě pro turisty! Jak si díky tomu pos­ta­vili nové domy a těší se na vlastní loď, na které bu­dou jednou cizince vo­zit a vydělávat ješ­tě víc než teď. „Chce­me pannu se zku­še­nostmi kurtizány,“ řekl v návalu sebereflexe jeden z nich. Když Belgie kolonizovala Kongo a král Leopold posílal do této africké země etnografy a zaměstnance muzejí mapovat podobu domorodého života, došlo také k pozoruhodným udá­los­tem. Rád bych předeslal, že Leopolda po­dezírám z falešnosti. Vědce do Konga podle mě posílal jen proto, aby uměle vyvolávali dojem nebezpečnosti afrických „lidojedů“ a tím aby ba­ga­te­li­zo­vali sadistické za­chá­zení s místními lid­mi. Ale to je můj názor, snad se mý­lím. Pro moje dnešní téma je pod­stat­né, že do země dorazilo na tehdejší po­mě­ry hod­ně badatelů a novinářů, kteří fo­tili co nej­dra­ma­tič­těj­ší výjevy a vozili do do­mov­ských ga­le­rií co nej­uni­kát­něj­ší domorodé ar­te­fak­ty. Šlo to až tak da­le­ko, že Konžané vyděšení sadismem a ne­­vy­po­či­ta­tel­nos­tí návštěvníků dělali vše, co po­va­žo­vali za nevyřčené přání bě­lochů. Na jed­nom místě začali stavět nes­myslný chatrčový sál, tak zvanou „ve­likou síň“, o které si cestovatelé pře­četli v kni­ze V srdci Afriky (Schwein­furth, 1874). V Kamerunu si dokonce ná­­čel­ník Njoya nechal pos­tup­ně udělat čty­ři trů­ny, protože je po něm vždy chtěli do svých sbírek čtyři různé etnografické ex­pe­dice. To je zapeklité! Jak by se da­lo z dnešního hlediska po­sou­dit, který z těch čtyř náčelnických trůnů byl víc echt domorodý? Říkám si, že možná ten­to znovu a znovu vy­rá­bě­ný trůn pro cizin­ce, pro turisty, byl mož­ná prvním su­ve­ný­rem na světě! Dodnes se také často mluví o tom, jak se domorodci údajně bojí, že jim fo­to­gra­fie ukradne duši. Dovolte mi oci­tovat fotografa Felixe Nadara (1820–1910), kte­rý fotil mimo jiné i Ho­no­ré de Balzaca, skutečného autora té­to obavy: „Balzac usoudil, že po­kaž­dé, když se někdo vyfotografuje, od­padne jed­­na ze spektrálních vrs­tev jeho těla a pře­­nese se na fo­tografii. Opakované ex­po­­zice pak ne­vy­hnutelně vedly ke ztrá­tě dal­ších duševních vrstev, tedy sa­­mé esence života.“ A od slavného spi­­­so­­vatele později tuto interpretaci přev­zali další psavci, až se z toho stal za­ži­tý omyl. Vysvětlete mi pro­­­sím, jak by si to mohli myslet do­­morodci, kteří teh­dy poprvé vi­děli bělocha, natož foto­aparát, a už vůbec nemohli tušit, co z toho zařízení po všech vyvo­lá­va­cích pro­cesech vyleze?! Vývoj tu vždycky byl a pořád tu je, mar­ná sláva, nadávejme si, jak chceme. Když do naší země v devadesátých le­tech přijížděli první turisté ze „Západu“, mno­­hokrát zaznělo zvolání, ať je naše ze­­mě pořád stejná, ať se nic nemění, ať si uchováme ten jedinečný kolorit ko­mu­­­nistické země. Přitom nejen já, ale i spou­sta ostatních Čechů měla té ohav­né, šedivé, ušmudlané uniformity plné zu­by, a jestli jsme měli něco v hlavě, tak potom vidinu spokojené bu­­dou­cnos­ti, která se velice podobala tomu, jak ti západní turisté bydlí doma. Kdež­to oni chtěli, aby to u nás vypadalo tak, jak si oni mysleli, že tady žijeme. Jed­na věc jsou osobní tvrzení různých au­to­rů v médiích a po­chyb­ných kni­hách, druhá věc je skutečnost. Proč by­chom najednou měli chtít po li­dech v mé­ně rozvinutých státech, aby hrá­li sta­tisty našich nesmyslných před­stav? Před pár dny jsem se vrátil z cesty po Bali. Ten nádherný ostrůvek se vyvíjí v turistickou velmoc. A to ledaskomu nej­de pod nos. Dokonce se vžilo rčení „na ostrově Bali, tam s cizincem vy­je­ba­li“, jakože už nic není opravdové a všech­no je jen turistické šméčko. Jasně že se místní snaží žít lépe, dokonce se zvětšuje skupina těch, kteří se učí pracovat západním stylem, snaží se uvažovat víc evropsky. Já se jim ne­di­vím. Ano, jejich tradiční kultura, která by se ledaskomu mohla jevit jako „le­ni­vá“, tím bere za své, ale to je prostě vý­voj. Kdo by to nechtěl, když půl života strá­vil v hliněné chajdě a pro vodu cho­dil dennodenně dva kilometry k pum­pě? Krásné hinduistické chrámy nikdo neboří, o ty se bát nemusíme. Naopak, chrámy se pro turisty uchovávají jako ostrovní rodinné stříbro. To je přece je­den z důvodů, proč sem cizinci jezdí utrá­cet. Utrácet – ano, i já jsem tady s ro­dinou utrácel, až se nám od pe­ně­žen­ky prášilo – alespoň tedy tolik, co jsme si mohli dovolit. To, co se mi jevi­lo jako láce oproti evropským cenám, by­lo tady netradičním vý­děl­kem pro pro­dá­vajícího. A tím se dos­tá­vám k to­mu hlavnímu: turistika, to je je­den z nej­rychlejších systémů dis­tri­bu­ce bo­hat­ství po celém světě. Co na tom, že si třeba my doma jako boháči ne­při­pa­dá­me. Pro místní, kteří v životě ne­na­šet­ří ani na nejlevnější letenku asij­ské níz­konákladovky, jsme pracháči. Za pár let, přesněji za pár turistických se­zón, se to může změnit. A kdoví, tře­ba příští des­tinací Lonely Planet a Na­ti­o­nal Geo­grap­hic bude Bangladéš, jed­na z nej­ubo­žejších zemí světa. Anebo Ma­lawi, Eti­opie… Tam, kde ne­po­má­ha­jí svě­to­vé dotace, mohou pomoci ut­rá­ce­­jí­cí turisté. Nepodléhejme iluzím, že ten, kdo je chudý, je ctnostnější, že ten, kdo je divočejší, je opravdovější. To jsou líbivé kecy. Lidi jsou si na celém světě většinou moc podobní a jenom životní podmínky nutí člověka chovat se ane­bo žít jinak. Žádný ubožák ve své chu­do­bě a utrpení ctnost nevidí. Dopřejme jim lepší život. Nebuďme sobečtí jen pro­to, že chceme žít ve svém světě slad­kobolných iluzí o opravdovosti vá­za­né na chudobu a nouzi. Podstatné je uplat­nit vlastní soudnost, vlastní zod­po­vědnost. Používat vlastní hlavu. Ne­ces­tovat podle klišé a zažitých nes­mys­lů, ale podle vlastní hlavy a vlastního srd­ce. Nenutit místní dělat ze sebe tra­gi­ko­mické herce a cvičené opice. Ale na dru­hou stranu vnímat odlišnost i v tom, co všude na světě je a bude jiné: ar­chitektura, systém hod­not, způsob ži­vota, styl bydlení, vztahy v ro­dině. To se jen tak uniformovat ne­bu­­de. To, nad čím dnes lomíme ru­ka­ma, jak je to už umě­lé a turisticky fa­leš­né, bude za pár let opět vzpomínkou na staré dobré ča­sy. To dobře ilustruje his­torka ze Srí Lan­ky: když jsem tam jezdil ještě v do­bě občanské války, lidé do­ma v Evropě i na bývalém Cej­lonu mi ří­kali, jak je to všech­no pryč, jak ta ze­mě už vůbec ne­ní, co bývala. Tu­ristů by­lo málo, lidi se bá­li, aby se jim něco nes­talo. Když tam jez­dím dnes, lidé do­ma i na Srí Lance mi říkají, jak to teď už ne­ní ono, pro­to­že ještě za války, kdy tam nikdo ne­jez­dil, to byla přece ta oprav­dová Srí Lan­ka, země se svými au­tentickými kořeny a tradicí. Už teď se těším, co mi budou li­dé říkat, až tam pojedu za deset let, cha cha!