Železnice Rhétská dráha – to je největší soukromá švýcarská železnice, jejíž koleje vedou napříč ledovci, průsmyky a přes kouzelné viadukty až na jih k palmám. První vlaky Rhétské dráhy vyrazily na trať už na konci 19. století, její koleje jsou dnes 384 kilometrů dlouhé a vagóny mají úzký rozchod – přesně 100 centimetrů. Úsek mezi městy Thusis a Tirano figuruje od roku 2008 na seznamu světového dědictví UNESCO. Nejpozoruhodnějšími stavbami na trase jsou vysoký viadukt Landwasser nebo kruhový viadukt v Brusiu. Mezi běžnými linkami Rhétské dráhy jsou jedinečné zvláště panoramatické vlaky Bernina Express a Glacier Express (Ledovcový expres). Arosa Už sto let jezdí vlak mezi Arosou a Churem, který je hlavním městem kantonu Graubünden. Chur se zároveň chlubí označením za nejstarší město Švýcarska a vlak Rhétské dráhy při průjezdu Churem připomíná tramvaj – jede ulicemi města hned vedle aut. Arosa je typickým horským městečkem. Loni se spojila s Lenzerheide a vznikl jeden z největších lyžařských areálů Švýcarska s 225 kilometry sjezdovek. tirano Až na sever Itálie zajíždí slavný panoramatický vlak Bernina Express. Kdo projede celou jeho trasu, spatří cestou velký kus přírody zahrnující ledovce, úzké soutěsky a nakonec také palmy. Cesta z Churu do Tirana trvá zhruba čtyři hodiny. Vlak Rhétské dráhy vystoupá až do výšky 2253 metrů nad mořem. Dlouhý úsek mezi městy Thusis a Tirano patří na seznam památek UNESCO. Na trase je také kruhový viadukt Brusio a vysoký most Landwasserviadukt. svatý mořic Ledovcový expres (Glacier Express) jezdí napříč švýcarskými Alpami a téměř osmihodinová cesta patří k nezapomenutelným zážitkům. Vyjíždí z kantonu Graubünden na východě Švýcarska a směřuje až na západ země do Wallisu, pod majestátní horu Matterhorn. Ledovcovému expresu se přezdívá nejpomalejší rychlík světa. Není to však žádná hanba, protože výhledy z jeho panoramatických vagónů jsou dechberoucí. Cestující se může těšit na švýcarský Grand Canyon, 291 mostů a 91 tunelů. albula Železniční muzeum Albula mapuje 125 let dlouhou historii Rhétské dráhy. Nachází se v budově bývalého armádního skladu hned vedle nádraží v Bergünu, ve vesnici mezi Davosem a Svatým Mořicem. Návštěvníci se dozvědí mnoho zajímavého z minulosti alpské železnice, dokonce si mohou také vyzkoušet, jaké to je řídit lokomotivu. chur Jízda Ledovcovým expresem trvá bezmála osm hodin a nedílnou součástí vlakové soupravy s panoramatickými vagóny je cateringový vůz. Sídlí v něm kuchyně, kde se vaří jídla pro cestující Glacier Expressu. Z kuchyně na kolejích vyráží za svými hosty do všech vagónů obsluha a servíruje jim jídlo přímo na jejich místa. Nechybějí typické švýcarské pokrmy. pontresina Více než stoletá Rhétská dráha se od svých začátků musela potýkat s přívaly sněhu. Uklízet koleje pomáhají obrovské pluhy. Jeden takový - z roku 1910, poháněný párou - je dodnes funkční a Rhétská dráha vychází vstříc zájemcům o svezení tímto světovým unikátem. t Kliknutím na ikonku kamery přehrajete video na YouTube, proto je nutné mít dostupné internetové připojení.