Obsah Rubrika Jsem z generace, která považovala létající Citröen geniálního francouzského zlosyna Fantomase za něco neuvěřitelně geniálního a nedosažitelného. V kinech nám tuhla krev a snili jsme o tom, že se jednou dožijeme létajících automobilů. Člověk dokázal po éře balonů postavit letadlo, stroj těžší vzduchu, který se dokázal vznést a bylo ho možné řídit. Netušil jsem, že se za pár desítek let potkám s Pavlem Březinou, který zhmotnil fantazii v realitu, tedy fantazii ve stroj, který je doma ve vzduchu i na silnici. GALERIE Jako hrdý český výrobce technologie GyroMotion pro mobilní vírníky představil před pár dny na veletrhu AERO 2017 FRIEDRICHSHAFEN stroj schopný letu a zároveň jízdy na pozemních komunikacích. Vírníky na rozdíl od vrtulníků pro létání využívají princip autorotace. Rotorové listy nejsou poháněny aktivně, ale roztáčí se nabíhajícím větrem s pomocí tlačné vrtule. Vírník dokáže letět rychlostí až 180 km/h, ale posádka se může kochat krajinou i při velmi pomalém letu. Na silnici však nesmí, a tak tomu bylo až donedávna. Dosavadní konstrukční koncepty měnily automobily nebo tříkolky v létající stroje. Lidé z jeho firmy AGN SYSTEMS v Bochoři u Přerova (sídlí v areálu bývalého vojenského letiště) na to šli odlišným způsobem a jako vysokou přidanou hodnotu k létání do vírníku AutoGyro Cavalon instalovali technologii, která změní vírník v auto, i když se mu moc podobat nebude. Implementací elektropohonu do kol podvozku vírníku a dodržením povinné výbavy pro automobil místní technici umožnili vírníku pozemní mobilitu s možností přepravy při rychlosti do 40 km/h. I když to na dálnici nestačí, na přejezd ze vzletové nebo přistávací dráhy domů nebo k běžné čerpací stanici je limit dostačující. GyroMotion se samozřejmě neobejde bez homologovaného osvětlení, umístění a fixace registrační značky, zpětných zrcátek, odrazových světel, klaksonu a dalších doplňků. Výhodou je rychlá instalace povinných prvků stejně jako fixace rotorových listů a umístění výstražného trojúhelníku na tlačnou vrtuli. S takto vyzdobeným strojem můžete přijet a zaparkovat jako standardní automobil. Přelet a přejezd na požadované místo, tankování na běžných čerpacích stanicích a v neposlední řadě bezpečný nadhled nad stále komplikovanější dopravní situací na zemi. To jsou výhody GyroMotion. „Nejsme na světě jediní, kdo uvažoval podobným způsobem, ale jsme v současnosti nejblíže uvedení novinky do reálného provozu,“ říká zbytečně skromně Pavel, ale po chvíli z něj zase mluví vizionář: „Zájem potencionálních majitelů je vysoký, a proto pamatujeme i na školení a možnost získání letové licence.“ Pořizovací cena stroje představuje částku kolem 100 tisíc eur, ale provozní spotřeba patnáct litrů na hodinu v konečném důsledku kopíruje cenu přepravy vozem. Asi nejžádanějšími parametry pak jsou úspora času, bezpečnost, originalita a komfort. Až teď mě napadlo, že je Pavel Březina stejně starý jako já, tzn. duchem mladík, nicméně s tělem už trošku v letech. Musím se ho příště zeptat, jestli jsme na tom létajícím Fantomasovi před lety neseděli úplnou náhodou v jednom kině. T VIDEO