Obsah Srdcaři na Severu Srdcaři NA SEVERU 2018-2020 DÍL TŘETÍ Jak se razí tunely a budují mosty přes norské fjordy Text: Miroslav Náplava VIDEO Obvykle se píše, že to byla „rána jako z děla“. Ale já vedle děla (možná naštěstí) nikdy nestál. Když střelmistr zařval „pálíme“, jen jsem se intuitivně u ústí tunelu přikrčil a pak už následovala rána doprovázená tlakovou vlnou. Ještě že jsem měl na uších sluchátka, byla to opravdu prda. I přes ochranu mi hučelo v hlavě ještě druhý den ráno. Kameru, kterou jsem držel bláhově jen v ruce a natáčel mistra při odpalu, jsem pochopitelně neudržel, intuitivní trhnutí při výbuchu to na záznamu dokazuje. Kameraman Ondra Hošek tuhle situaci předvídal a druhou kameru dal pevně na pořádný stativ. Jak mi po akci s úsměvem prozradil, bylo to díky jeho předchozí zkušenosti. Inu, učíme se na svých chybách. VIDEO Dostat se jen tak na čumendu k ražbě tunelu není asi možné. Pokud nepracujete pro nějakou specializovanou společnost, nemáte šanci něco podobného zažít. My to štěstí měli! Když jsme plánovali harmonogram našeho loňského severského natáčení, dostali jsme se do kontaktu s firmou Metrostav. Zrovna ve středním Norsku, nedaleko Trondheimu, pracuje na stavbě Fv 714 Stokkhaugen – Sundan, Saghølen – Stormyra. Tohle vám možná nic neřekne, daleko jasnější je ale tenhle překlad: budují nový, 5,6 km dlouhý úsek silnice Fv. 714 s tunely Slørdal (2 650 m), Mjønes (770 m) a 735 m dlouhý osmipolový most přes Åstfjorden. Metrostav zodpovídá za ražbu obou tunelů, stavbu železobetonových portálů tunelů a most. Hotovo by mělo být na podzim roku 2020. Projekt zlepší dostupnost, zvýší bezpečnost provozu a bude mít pozitivní vliv na hospodářství a osídlení v pobřežních okrscích Snillfjord, Hitra a Frøya. Cesta se zkrátí o 6 km a řidiči ušetří přibližně 15 minut jízdy. VIDEO VIDEO Když jsme dostali nabídku stavbu průběžně dokumentovat, aby vznikla celková představa o její náročnosti, neváhali jsme. Už beranění ocelových pilotů z pontonu v moři, betonáž podkladních betonů pod kesony na dně moře a výstavba železobetonových kesonů na samopotopitelném pontonu BOA byly neuvěřitelnou technologickou záležitostí. A taky filmařskou výzvou, obzvláště když nám hned na začátku racek „sestřelil“ dron. V cestopisném seriálu Srdcaři na severu tak dokumentujeme i českou stopu na severu, a stopa českých stavařů je zde hodně výrazná. Stavba pokračuje dál, zhruba jednou za čtvrt roku se na ni vracíme. Ale to rozhodně neznamená, že snad zanedbáváme práci na ostatních tématech seriálu. Dneska se vám ostatně pochlubíme nejen čtveřicí klipů týkajících se unikátní stavby, ale i seriálovým teaserem s pořadovým číslem dva. Když se na něj podíváte, bude vám jasné, kolik už toho máme za sebou. Třeba cestu do říše kapitána Nema, tedy potápění v historickém obleku přímo v norském fjordu, nebo plavby na skládacím voru jako naši poctu dobrodružným plavbám na primitivních plavidlech. Konkrétně voru Kon-Tiki, kterému v roce 1947 velel norský vědec a dobrodruh Thor Heyerdahl, a voru Kantuta, na kterém český muzikant a filmař Eduard Ingriš doplul v roce 1959 z Jižní Ameriky do Polynésie. A o tom zase příště! T VIDEO FOTOGALERIE VIDEO Partnery seriálu Srdcaři na severu jsou: Děkujeme, že jste u toho s námi!