marek audy 2D Galerie 3D Galerie Panorama Nefotím polofotografii, fotím stereo… Fotit jeskyně je náramně jednodu­chá věc. Největší výhodou je tma. Kde a kolik „sluncí“ bude svítit, si volí sám fotograf. Jasně, jsou tu i úskalí, která přinesl pokrok. Třeba ta fantasticky silná ledková světla, která vytlačila před pár lety karbid­ky, nemají plné spektrum. Na expe­dič­ní focení velkých prostor u mě proto stále vítězí tzv. hořčíková slož, pořízená od čínských ohňo­strůjců za pár korun. Jednou jsem v rámci fotografických kurzů ukázal, jak lze tmu kombinovat s kouzly ve Photoshopu. Zlí jazykové od té doby tvrdí, že mé fotky maluji doma na počítači. S nadsázkou říkám, že snad i proto dnes většinu jeskynních záběrů snímám ste­reo­skopicky. 3D fotografie z jeskyní jsou vedle těch pod­vod­ních napro­sto bombastické! Našidit toho v digi­tální 3D post­produkci ale už moc nejde. Ve 3D stereofotografii prakticky ani nejde pořádně retušovat. Začalo to v dětství, kdy jsem ve skříni na půdě nalezl krabičku s dvojicemi foto­grafií a podivnými brýlemi. Až když jsem se naučil louskat němčinu, zjistil jsem, že fotografie propagují „vítězný“ postup nacistů na začátku 2. světové války. Stereo­efekt u rozmlácené pracovny Karla Marxe byl dokonalý. V roce 1994 jsem pak pořídil ve spo­lupráci s brněnským Tech­nickým muzeem, oddělením stereovize, diaseriál „Morav­ský kras“. Knižně mi stereoskopické snímky unikátního pod­zemí venezuelských tepui vyšly v Caracasu v roce 2011 v knize Entraňas del Mundo Perdio (Nitro Ztraceného světa). Na autorství fotografií se podílí také Richard Bouda, jeden ze za­kládajících členů Stereoskopické sekce Technického muzea Brno. Podnikli jsme společně několik výprav, v posledních mě­sí­cích i na Balkán. Nejdelší jeskyně Srbska – Ušački pećinsky sistem Přicházíme nad řeku Uvac, její hladina vzedmutá přehradou je minimálně dvě stě met­rů pod námi. Jedny z nej­úžas­něj­ších ev­ropských meandrů ukrývají dva z vcho­­dů do Ušačky Pećiny, nejdelší jes­ky­ně Srbska. Celý systém má délku 6,2 km. Plán je jasný. Slézt k přehradě a na­fouknout katamarán. Přeplout pře­­hradu až do jeskyně. Jenže je 40 stupňů a v rozpálených sva­zích Uvacu ještě víc. Nad hlavou nám krou­ží několik supů bělohlavých (Gyps ful­vus). Mají rozpětí křídel 2,8 metru! Pře­hod­nocujeme plán. Obje­deme přehradu přes městečko Sjenicu, koupíme meloun a pi­­vo a vlezeme do jeskyně ponorem Du­bo­kog potoka z dru­hé strany údolí. Najít vchod je brnkačka. Hluboké slepé údo­lí nelze minout. Ve stínu borového háj­ku parkujeme auto přesně ve chvíli, kdy iPad říká: „Jste nad jeskyní!“ Vložili jsme si do něj doma otisk satelitního sním­­ku i s kompilací půdorysu jeskyně. Padesát metrů od nás je další vchod do systému propast „Bez dana“. Ušačka Pećina má dvě větve, které jsou právě pod touto pro­pastí propojeny. Vlézáme hlavním ponorným vchodem o kilo­metr dál a putujeme svobodně podzemím. O dvě hodiny později nás smrad z mršin, které domorodci házejí do propasti, upo­zor­ňuje, že jsme dole pod naším par­ko­viš­těm. Další dva kilometry se od vchodu „Bez dana“ prodíráme mezi několikametrovými krápníky. Pach voňavek nás upozorňuje, že spodní východ u přehrady se blíží. Krátká část jeskyně na­zý­vaná Ledena Pe­ći­na je zásluhou Polské finanční pod­pory cit­livě zpřístupněna veřejnosti. Než slunce zapadne, stíháme si zaplavat pár set metrů do hlavního vývěru. Cesta zpět je jediná: několik hodin přes je­skyni. Je to ale krásný vandr! Nejdelší jeskyně Černé Hory – Pećina nad Vražjim firovima (Đalovića pećina) Vchody do jeskyně leží nad soutokem řek Grebska a Groše­vačka v kaňonu divoké řeky Bistrice, asi 25 km od Bijelo Polje. Jeskyni objevili speleologové z Bělehradu (SOB) v roce 1987 a zdokumentovali v ní 13 km fantastických chodeb. Název jes­kyně lze přeložit jako Nad ďáblovou peře­jí. Dnes je často po­užíván název majitele pozemku nad jeskyní Mitra Djaloviće, tedy Djalovića pećina. Od roku 2004 se obtížnému výzkumu za koncovými sifony vě­nují členové České spe­leologické společnosti, kteří jeskyni do dneš­ních dnů prodloužili na téměř 16 km. a Marek Audy (1969) Fotograf a živnostník v oblasti zpracování digitálního obrazu od roku 1994 do současnosti. Věnuje se tisku velko­for­máto­vých fotografií a zajištění fotografických výstav. Několik let se věnuje problematice 3D záznamu obrazu v extrémně velkých podzemních pro­storách bez přítomnosti elektro­instalace, navíc ve velmi odlehlých obtížně do­stup­ných destinacích. Jeho kniha Brány do Ztraceného světa obdržela 1. cenu Egona Erwi­na Kische za literaturu faktu a cenu Nejvýznamnější kni­ha ve speleologii na mezinárodním speleologickém kongre­su UIS v roce 2008. Novinář Topí Pigula knihu a jejího autora trefně komentoval: „Kdyby Artur Conan Doyle znal Marka Audyho, napsal by další díl Ztraceného světa.“ 3D brýle můžete objednat na www.audy.speleo.cz s heslem srdcaři za 90 Kč